Szkolenie podatkowe dla dealerów. Zmiany przepisów w 2023 r. i zagadnienia bieżące
Dlaczego warto zgłosić udział?
O szkoleniu
Zgłaszając udział w szkoleniu „Szkolenie podatkowe dla dealerów. Zmiany przepisów w 2023 r. i zagadnienia bieżące” – w zależności od wybranego pakietu i formy uczestnictwa – mogą Państwo otrzymać:
-
Co najmniej 16 godz. branżowej wiedzy – przekazanej
w ciągu 2 dni szkolenia oraz sesji pytań i odpowiedzi - Możliwość uczestnictwa w szkoleniu stacjonarnym w wybranej lokalizacji lub w szkoleniu online
- Przekąski, napoje w trakcie szkolenia i lunch w przerwie – w przypadku szkolenia stacjonarnego
- Dostęp do kompletu do nagrań wszystkich dni i sesji szkoleniowych – niezależnie od formy szkolenia
- Możliwość zadawania pytań przez chat bądź mail
- Możliwość odbycia dodatkowych konsultacji poszkoleniowych z prowadzącymi
- Materiały szkoleniowe
- Imienny certyfikat uczestnictwa
Formuła szkolenia:
1. dzień szkolenia
9:30-17:00 (7,5 godz.)
7.12.2022
Cała Polska (on-line)
lub
8.12.2022
Kraków
lub
9.12.2022
Warszawa
W trakcie dwóch dni szkolenia dowiesz się między innymi:
1
Jakie najważniejsze zmiany dla dealerów
z zakresu VAT wprowadzi pakiet SLIM VAT 3, który wejdzie w życie 1.04.2023 r.?
2
Jakie są nowe regulacje dotyczące dealerów, które zaczną obowiązywać 1.01.2023 r. w związku
z Polskim Ładem – w obszarze CIT (na podstawie ustawy z 7.10.2022 r.) i w obszarze PIT (na podstawie ustawy z 9.06.2022)?
3
Jakie zmiany czekają dealerów posiadających fotowoltaikę w związku z nowelizacją ustawy
o podatku akcyzowym?
4
Jak prawidłowo wypełnić obowiązki związane z wykorzystaniem fotowoltaiki i stacji ładowania – na gruncie podatku od nieruchomości, klasyfikacji środków trwałych, VAT i podatku dochodowego?
5
Co wynika z najnowszego orzecznictwa dotyczącego samochodów w firmie dealerskiej, w jakich sytuacjach konieczne będzie wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych i o jakie zapisy warto uzupełnić wewnętrzny regulamin używania aut firmowych?
6
Jak rozliczać wydatki na imprezy okolicznościowe (w tym z alkoholem) dla pracowników
i kontrahentów?
7
Jak klasyfikować na gruncie VAT i podatku dochodowego prezenty dla pracowników oraz gadżety dla klientów?
8
Jakie dokumenty – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28.06.2022 r. – należy uzyskać, by sprzedać samochód ze stawką 0% VAT na rzecz żołnierza, dyplomaty lub ambasady?
9
Jak rozliczać podróże służbowe pracowników (oraz współpracowników B2B) – zgodnie
z nowymi stawkami diet, a także w przypadkach gdy poniesione wydatki przekraczają limit?
10
Jaki jest aktualny harmonogram wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur i co wynika z pierwszej interpretacji dotyczącej powstania obowiązku podatkowego w przypadku wystawienia faktury w KSeF?
11
Jak dokonać prawidłowego podatkowego zamknięcia roku 2022 w kontekście obowiązujących przepisów o Polskim Ładzie?
12
Z których z nowych ulg podatkowych (np. dla sportu) mogą skorzystać dealerzy, jak przeprowadzić rozliczenia dotyczące składki zdrowotnej i ująć hipotetyczne odsetki w kosztach podatkowych?
13
Dla których dealerów dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z pojawiającej się 1.01.2023 r. możliwości stworzenia grupy VAT?
14
Jak poprawnie realizować obowiązki z zakresu raportowania schematów podatkowych (MDR) i jak wpływa na nie przedłużenie stanu zagrożenia epidemicznego?
15
Jakie zmiany – oprócz likwidacji możliwości zawieszenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z chwilą zawiadomienia podatnika o wszczęciu postępowania karnego skarbowego – przewiduje projekt zmian w ordynacji podatkowej?
16
Co wynika z najnowszych orzeczeń dotyczących tzw. trójkąta wynagrodzeń (pracownik dealera wynagradzany jest dodatkowo przez podmiot trzeci, np. firmę leasingową)?
Dzień 1. Zajęcia stacjonarne lub online
Prowadzący: Marta Szafarowska, Bartosz Mazur, Weronika Grzęda
Zmiany w VAT od 1.04.2023 r.
Pakiet SLIM VAT 3
- Najważniejsze zmiany i harmonogram ich wprowadzania
- Zmiany dotyczące MPP oraz rachunku VAT
- Zmiany w zakresie stawek sankcyjnych w VAT
- Nowe zasady stosowania kursów walutowych dla faktur korygujących
- Możliwość rezygnacji z wystawiania faktur zaliczkowych
- Nowe zasady ustalania i stosowania współczynnika VAT
- Zmiany w rozliczeniach VAT z tytułu WNT
- Zmiany w WIS, WIA, WIT i WIP
Zmiany w podatkach dochodowych od 1.01.2023 r.
Polski Ład 2.0 w CIT
- Likwidacja szczególnych zasad zaliczania składek ZUS do KUP
- Korzystniejsze zasady rozliczania finansowania wydatków kapitałowych
- Łatwiejsze rozliczenie ulgi na złe długi – likwidacja CIT/WZ
- Zmiany w zakresie podatku minimalnego
- Uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie
- Zmiany dotyczące finansowania dłużnego
- Zmiany dotyczące podatku u źródła
- Nowy harmonogram wprowadzania JPK dla podatku dochodowego
- Zmiany w podatku od przerzuconych dochodów
- Ograniczenia dotyczące amortyzacji nieruchomości
- Pozostałe kwestie
Polski Ład 2.0 w PIT – zmiany obowiązujące od 1.01.2023 r.
- Zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o PIT z 9.06.2022 r. odroczone do 1.01.2023 r.
- Nowy wzór PIT-2
Inne wybrane zagadnienia
- Zmiany dotyczące transakcji „rajowych”
- Zmiany w zakresie limitów płatności gotówkowych
Fundacja rodzinna - na czym ma polegać nowa forma prawna i dlaczego powinni zainteresować się nią właściciele firm dealerskich o charakterze rodzinnym?
Zmiany w podatku akcyzowym od 1.01.2023 r.
Zmiana ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- Uproszczenia dla podmiotów produkujących energię z odnawialnych źródeł energii (OZE) przy użyciu instalacji o mocy do 1 MW
- Zwolnienia z akcyzy dla hybrydowych samochodów osobowych typu plug-in
- Zmiany dotyczące kas fiskalnych
- Pozostałe zmiany
Zagadnienia bieżące, specyficzne dla dealerów
Instalacja fotowoltaiczna w stacji dealerskiej – obowiązki podatkowe
- Kiedy można zastosować zwolnienie z akcyzy w związku z energią elektryczną, wytwarzaną z paneli fotowoltaicznych i jak ustalić próg 1MW?
- Obowiązki sprawozdawcze w zakresie akcyzy (deklaracja AKC-KZ)
- Prawidłowa klasyfikacja fotowoltaiki na gruncie KŚT i wybór właściwej stawki amortyzacyjnej
- Instalacja fotowoltaiczna jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości
- Montaż instalacji fotowoltaicznej na wynajmowanym budynku – inwestycja w obcy środek trwały
- Instalacja fotowoltaiczna jako przedmiot umowy leasingu
Stacje ładowania samochodów elektrycznych a kwestie podatkowe
- Ujęcie w kosztach podatkowych zakupu i uruchomienia stacji ładowania
- Stacja ładowania a podatek od nieruchomości
- Rozliczenie usługi odpłatnego udostępnienia stacji ładowania klientom
Samochody w firmie dealerskiej – wewnętrzny regulamin, VAT-26, koszty najmu, leasingu i eksploatacji
- Pojazdy firmowe używane w okresie dłuższym niż 12 miesięcy a obowiązek wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych lub przeznaczenia do sprzedaży – w jakich warunkach wprowadzenie do ewidencji środków trwałych nie wiąże się z negatywnymi konsekwencjami podatkowymi?
- Koszty związane z samochodami użyczonymi dealerowi przez podmiot trzeci (np. innego dealera, importera lub wypożyczalnię)
- Obowiązki dealera w zakresie samochodów wynajmowanych pracownikom w ramach programów pracowniczych
- Wynajem samochodów zastępczych – czy konieczne jest zgłoszenie na VAT-26 i prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdów, a jeśli tak, to kiedy?
- Udostępnianie klientom samochodów demonstracyjnych na podstawie umów użyczenia a potencjalne ryzyka podatkowe
- Zabezpieczenia przed użytkiem prywatnym samochodów przez pracowników – w kontekście uwzględnienia dodatkowych zapisów w regulaminie
- Rozliczanie kosztów związanych z najmem samochodów i ich eksploatacją
- Wejście w umowę leasingu w drodze cesji – kwalifikacja kosztów z tym związanych
- Wykup samochodu zgłoszonego wcześniej na VAT-26 po okresie leasingu
- Finansowanie samochodów w ramach umowy leasingu finansowego trwającej krócej niż rok
Reklama i reprezentacja – nowe interpretacje i orzecznictwo
- Wydatki na imprezy integracyjne (w tym w części dotyczącej samozatrudnionych i współpracowników B2B) – nowe orzecznictwo
- Możliwość odliczenia VAT od wydatków na nabycie alkoholu – zmiana podejścia organów
- Przekazywanie gadżetów reklamowych kontrahentom i klientom (z logo firmy i bez) – skutki podatkowe
- Prezenty i upominki dla własnych pracowników – finansowanie ze środków obrotowych i ZFŚS a kwalifikacja na gruncie VAT i podatku dochodowego
- Wydatki związane z zakupem i używaniem samochodu rajdowego z umieszczonym logiem firmy, wykorzystywanym w celach marketingowych, reklamy i promocji – nowe orzecznictwo
- Wydatki na organizację wydarzeń na torze jazdy i wycieczki do fabryki lub muzeum – najnowsze orzecznictwo
Zagadnienia bieżące
- Ustalenie momentu zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w przypadku faktur korygujących „in minus”
- Moment rozliczenia rabatów pośrednich dokumentowanych za pomocą not księgowych – najnowsze orzecznictwo
- Krajowy System e-Faktur – omówienie projektu ustawy wprowadzającego obligatoryjny mechanizm KSeF od 1.01.2024 r. i pierwsza interpretacja dotycząca obowiązku podatkowego dla faktur ustrukturyzowanych
- Zmiany w zakresie sprzedaży samochodów ze stawką 0% VAT na rzecz żołnierzy, dyplomatów i ambasad – obowiązki w zakresie dokumentacji i fiskalizacji
- Tablice i słupy reklamowe (pylony) a obowiązki na gruncie podatku CIT i podatku od nieruchomości
- Cesja wierzytelności z tytułu szkód komunikacyjnych na samochodach – prawidłowa klasyfikacja podatkowa (opodatkowanie VAT, PCC czy zwolnienie od VAT?)
- Rozliczenia z kontrahentami i samozatrudnionymi w kontekście tzw. powtarzających się płatności gotówkowych i obowiązków związanych z Białą listą – nowe orzecznictwo
- Rozliczanie prowizji za pośrednictwo ubezpieczeniowe z zakładami ubezpieczeń
- Zasady rozliczania voucherów w zależności od sposobu ich finansowania – studia przypadków
- Rozliczanie podróży służbowych – w kontekście podwyżki diet i delegacji, wydatków wykraczających ponad limit, zwrotu wydatków na rzecz pracowników i różnic kursowych oraz wydatków ponoszonych przez współpracowników B2B
- Zwrot kosztów za jazdę prywatnym autem przychodem pracownika – nowe orzecznictwo
- Wykorzystanie prywatnych pojazdów do celów służbowych – nowe stawki kilometrówki
- Obowiązki związane z podatkiem od sprzedaży detalicznej i podatkiem od przychodów z budynków – w kontekście zakończenia stanu epidemii oraz regulacji przeciwdziałających skutkom inflacji
Dzień 2. Zajęcia online
Prowadzący: Marta Szafarowska, Bartosz Mazur, Małgorzata Sobońska-Szylińska, Żaneta Napora
Podatkowe zamknięcie roku w kontekście Polskiego Ładu 1.0 oraz innych wybranych zmian
Bartosz Mazur
- Nowe ulgi podatkowe, w tym ulga dla sportu – możliwość zastosowania przez dealerów, praktyka stosowania
- Hipotetyczne odsetki w kosztach podatkowych
- Składka zdrowotna – rozliczenie roku 2022. Zamknięcie roku, studium poszczególnych przypadków
- Rozliczenie PIT i daniny solidarnościowej za rok 2022 – na co zwrócić uwagę?
- Limit kosztów finansowania dłużnego według nowych zasad i w kontekście aktualnego orzecznictwa
- Likwidacja art. 15e i rozliczenie kosztów z lat ubiegłych
- Spółki komandytowe – najnowsze interpretacje i praktyka
Grupa VAT w branży dealerskiej – czy jej utworzenie może być korzystne?
Marta Szafarowska
- Jakie podmioty mogą wchodzić w skład grupy VAT?
- Najważniejsze zasady funkcjonowania grupy VAT
- Zalety i wady funkcjonowania jako grupa VAT
- Najważniejsze konkluzje z objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów dotyczących grup VAT
- Dla jakich podmiotów utworzenie grupy VAT może być korzystne?
Raportowanie schematów podatkowych MDR przez dealerów
Małgorzata Sobońska-Szylińska
- Definicja schematu podatkowego
- Rodzaje schematów podatkowych
- Podmioty zobowiązane do raportowania schematów podatkowych
- Przesłanki raportowania schematów podatkowych – jak rozpoznać schemat podatkowy?
- Formularze służące do raportowania schematów podatkowych
- Potencjalne schematy podatkowe w branży dealerskiej
- Procedura MDR
- Sankcje
- Aspekty praktyczne stosowania regulacji MDR
Ordynacja podatkowa – planowane zmiany
Małgorzata Sobońska-Szylińska
- Zmiany w zakresie możliwości zawieszenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z chwilą zawiadomienia podatnika o wszczęciu postępowania karnego skarbowego
- Zmiany w zakresie przedawnienia dla zobowiązań zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym
- Rozszerzenie możliwości blokowania rachunków bankowych przez organy podatkowe
- Możliwość żądania przez fiskusa wstrzymania podejrzanych przelewów bankowych
- Postępowanie uproszczone wszczynane na wniosek podatnika (do 14 dni), gdy zobowiązanie nie przekracza 5 000 zł
- Brak zwrotu nadpłaty, gdy podatnik nie poniósł uszczerbku majątkowego
- Nowa ulga – umorzenie podatku przed terminem jego płatności
Prawo pracy – 5 wybranych zagadnień ważnych z perspektywy dealerów
Żaneta Napora
- Zatrudnianie pracowników dealera przez podmioty trzecie (np. firmy leasingowe i ubezpieczeniowe) – kontrola ZUS, ryzyko składkowe – aktualne orzecznictwo dotyczące tzw. pracy na rzecz pracodawcy
- Nowelizacja Kodeksu pracy 2022/2023, dotycząca m.in. uregulowania pracy zdalnej
- Ustawa o zatrudnianiu cudzoziemców, wprowadzająca ułatwienia w wydawaniu zezwoleń na pracę
- Obowiązek wdrożenia przez Polskę tzw. dyrektywy work-life balance – najważniejsze założenia
- Sankcje za nielegalne zatrudnianie pracowników – zmiany wynikające z Polskiego Ładu
Sprawdź, kto prowadzi szkolenie
Wykładowcy
Marta Szafarowska
Wykładowca Gekko Taxens Akademia. Specjalizuje się w zakresie szeroko rozumianych zagadnieniach podatkowych spotykanych w branży motoryzacyjnej.
Od lat doradza dealerom, importerom i firmom leasingowym, umiejętnie wypracowując praktyczne rozwiązania nawet skomplikowanych problemów. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie z zakresu CIT, VAT, PIT i akcyzy. Swoją wiedzą regularnie dzieli się podczas szkoleń i konferencji, zyskując autorytet, uznanie i sympatię uczestników.
Bartosz Mazur
Partner i doradca podatkowy w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Zajmuje się głównie podatkami dochodowymi. W przeszłości pracował jednak również w działach zajmujących się podatkiem VAT, dzięki czemu zdobył wszechstronną wiedzę, pozwalającą na kompleksową obsługę klientów.
Specjalizuje się w szczególności w doradztwie dla firm z branży motoryzacyjnej, leasingowej, farmaceutycznej, IT i nieruchomości.
Małgorzata
Sobońska-Szylińska
Partner, adwokat w Gekko Taxens. Specjalizuje się w obsłudze sporów podatkowych i sądowych, jest jednym z najbardziej cenionych na rynku polskim adwokatów zajmujących się postępowaniami karnymi skarbowymi. Reprezentowała klientów w kilkuset procesach sądowych.
Doradza klientom z zakresu prawa administracyjnego, w szczególności w związku z ochroną środowiska, w tym w odniesieniu do ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Doradzała w tym zakresie największym firmom motoryzacyjnym w Polsce.
Weronika Grzęda
Adwokat, menedżer w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie VAT i podatku akcyzowego. Zajmuje się m.in. międzynarodowym obrotem towarowym na gruncie VAT i opodatkowaniem akcyzą wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych i samochodów. Doradza podmiotom m.in. z branż farmaceutycznej, motoryzacyjnej, leasingowej i handlowej. Reprezentuje klientów przed sądami i organami administracji. Oprócz bieżącego doradztwa prawnego i podatkowego zajmuje się również prowadzeniem przeglądów i szkoleń podatkowych.
Żaneta Napora
Adwokat w Gekko Taxens Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych. Od 2017 r. członek Izby Adwokackiej w Warszawie. W trakcie praktyki zdobywała wiedzę i doświadczenie w bieżącej obsłudze korporacyjnej spółek prawa handlowego oraz wspierała klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i egzekucyjnych. Aktualnie zajmuje się doradztwem prawnym dla klientów indywidulanych i korporacyjnych w sprawach z zakresu prawa cywilnego, prawa pracy, ubezpieczeń społecznych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Sporządza pisma procesowe oraz przygotowuje analizy i opinie prawne.
Ponownie spotkamy się osobiście! Sprawdź dostępne...
Lokalizacje
Lokalizacje szkoleń stacjonarnych
Kraków, 8.12.2022,
9:30-17:00
Vienna House Andel’s Cracow
ul. Pawia 3, 31-154 Kraków
Warszawa, 9.12.2022,
9:30-17:00
Centrum Konferencyjne Golden Floor
al. Jerozolimskie 123A, 02-017 Warszawa
Dopasuj szkolenie do swoich potrzeb i sprawdź...
Dostępne pakiety i formy płatności
Szkolenie online
(Aby przejść do pakietów dla Szkolenia stacjonarne + online, przewiń stronę w dół)
Na żywo
(dla 1 osoby)
- Udział w 1. dniu szkolenia (online, 7,5 godz.)
- Udział w 2. dniu szkolenia (online, 4,5 godz.)
- Udział w sesji pytań i odpowiedzi (online, 4 godziny)
- Dostęp do nagrań ze szkolenia
- Możliwość zadania 1 pytania
- EKO materiały szkoleniowe (w formie pdf)
- Certyfikat w formie elektronicznej
- Certyfikat uczestnictwa w formie papierowej
- Bezpłatna godzinna konsultacja z wybranym ekspertem
499 zł
Standardowy
(dla 1 osoby)
- Udział w 1. dniu szkolenia (online, 7,5 godz.)
- Udział w 2. dniu szkolenia (online, 4,5 godz.)
- Udział w sesji pytań i odpowiedzi (online, 4 godziny)
- Dostęp do nagrań ze szkolenia
- Możliwość zadania 3 pytań
- EKO materiały szkoleniowe (w formie pdf)
- Certyfikat w formie elektronicznej
- Certyfikat uczestnictwa w formie papierowej*
- Bezpłatna godzinna konsultacja z wybranym ekspertem
699 zł
Premium
(dla 3 osób)
- Udział w 1. dniu szkolenia (online, 7,5 godz.)
- Udział w 2. dniu szkolenia (online, 4,5 godz.)
- Udział w sesji pytań i odpowiedzi (online, 4 godziny)
- Dostęp do nagrań ze szkolenia
- Możliwość zadania 8 pytań
- EKO materiały szkoleniowe (w formie pdf)
- Certyfikat w formie elektronicznej
- Certyfikat uczestnictwa w formie papierowej*
- Bezpłatna godzinna konsultacja z wybranym ekspertem
1 999 zł
* Na życzenie Uczestnika
Szkolenie stacjonarne + online
(Aby przejść do pakietów dla Szkolenia online, przewiń stronę w górę)
1 DZIEŃ
(dla 1 osoby)
- Udział w 1. dniu szkolenia (stacjonarne, 7,5 godz.)
- Kawa, herbata i przekąski podczas szkolenia
- Lunch w przerwie szkolenia
- Udział w 2. dniu szkolenia (online, 4,5 godz.)
- Udział w sesji pytań i odpowiedzi (online, 4 godziny)
- Możliwość zadania 1 pytania przez mail (odpowiedź w sesji pytań i odpowiedzi)
- Dostęp do nagrań ze szkolenia
- Materiały szkoleniowe w formie papierowej
- EKO materiały szkoleniowe (w formie pdf)
- Certyfikat uczestnictwa w formie papierowej
- Bezpłatna godzinna konsultacja z wybranym ekspertem
799 zł
2 DNI
(dla 1 osoby)
- Udział w 1. dniu szkolenia (stacjonarne, 7,5 godz.)
- Kawa, herbata i przekąski podczas szkolenia
- Lunch w przerwie szkolenia
- Udział w 2. dniu szkolenia (online, 4,5 godz.)
- Udział w sesji pytań i odpowiedzi (online, 4 godziny)
- Możliwość zadania 3 pytań przez mail (odpowiedź w sesji pytań i odpowiedzi)
- Dostęp do nagrań ze szkolenia
- Materiały szkoleniowe w formie papierowej
- EKO materiały szkoleniowe (w formie pdf)
- Certyfikat uczestnictwa w formie papierowej
- Bezpłatna godzinna konsultacja z wybranym ekspertem
899 zł
2 DNI PREMIUM
(dla 3 osób)
- Udział w 1. dniu szkolenia (stacjonarne, 7,5 godz.)
- Kawa, herbata i przekąski podczas szkolenia
- Lunch w przerwie szkolenia
- Udział w 2. dniu szkolenia (online, 4,5 godz.)
- Udział w sesji pytań i odpowiedzi (online, 4 godziny)
- Możliwość zadania 8 pytań przez mail (odpowiedź w sesji pytań i odpowiedzi)
- Dostęp do nagrań ze szkolenia
- Materiały szkoleniowe w formie papierowej
- EKO materiały szkoleniowe (w formie pdf)
- Certyfikat uczestnictwa w formie papierowej
- Bezpłatna godzinna konsultacja z wybranym ekspertem