Dlaczego warto zgłosić udział w szkoleniu?

O szkoleniu

Zgłaszając udział w szkoleniu „AML 2025. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy w firmie dealerskiej – szkolenie praktyczne”, uzyskasz:

Sprawdź, jakie zagadnienia wybraliśmy

Program

Pranie pieniędzy. Zagadnienia wstępne

  • Zdefiniowanie zjawiska
  • Kto i jak pierze pieniądze?
  • Przyczyny prania pieniędzy
  • Proces prania pieniędzy
– Wprowadzenie gotówki do obrotu
– Maskowanie gotówki
– Wyjaśnienie pochodzenia gotówki
  • Proste mechanizmy prania pieniędzy
  • Mieszanie „brudnych” pieniędzy z legalnymi
  • Skala zjawiska prania pieniędzy

Pranie pieniędzy – normy prawne i definicje

  • Instytucja obowiązana
  • Beneficjent rzeczywisty (w tym przykłady)
  • Osoba zajmująca eksponowane stanowisko polityczne (PEP)
  • Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF)
  • Klient
  • Stosunki gospodarcze
  • Transakcja okazjonalna

Instytucja obowiązana – praktyka

  • W jakich sytuacjach spółka staje się instytucją obowiązaną?
– Usługi księgowe
– Nadprogowe transakcje gotówkowe
– Ubezpieczenia na życie
– Działalność na rzecz spółek lub trustów (m.in. zapewnianie siedziby, adresu prowadzenia działalności, adresu korespondencyjnego innym podmiotom)
  • Podstawowe obowiązki instytucji obowiązanej
  • Jak długo utrzymuje się status instytucji obowiązanej?
  • Jak utracić status instytucji obowiązanej i kiedy jest to możliwe?

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych

  • Dane podlegające ujawnieniu w CRBR
  • Zasady prawidłowego określania beneficjenta rzeczywistego 
  • Termin na dokonanie zgłoszenia
  • Kary
  • Zgłoszenie do CRBR
  • Zmiana danych
  • Zasady raportowania rozbieżności

Sankcje i odpowiedzialność

  • Kto odpowiada za AML?
  • Odpowiedzialność za naruszenie obowiązków AML
– Instytucja obowiązana
– AML Officer / AML Deputy
– Każdy pracownik i współpracownik odpowiedzialny za AML
  • Kontrole
– Organy kontrolne
– Praktyczne informacje o kontrolach przeprowadzanych w branży dealerskiej – zakres analizowanych zagadnień i sposób prowadzenia kontroli

Ocena ryzyka prania pieniędzy i środki bezpieczeństwa finansowego

A. Ogólna ocena ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

  • Rodzaje zagrożeń
– Usługi księgowe
– Transakcje gotówkowe
  • Ryzyko początkowe
  • Podatność
  • Ryzyko końcowe
  • Planowane zmiany przepisów w tym zakresie

B. Środki bezpieczeństwa finansowego

  • Czym są środki bezpieczeństwa finansowego – zakres środków bezpieczeństwa finansowego, kiedy i jak je stosować?
  • Przesłanki stosowania środków bezpieczeństwa finansowego (i kiedy się ich nie stosuje)
  • Identyfikacja oraz weryfikacja klienta (osoby działającej w imieniu klienta)
  • Identyfikacja i weryfikacja  beneficjenta rzeczywistego:
– Oświadczenie o strukturze własnościowej klienta
  • Status PEP
  • Ocena stosunków gospodarczych i ich bieżące monitorowanie
  • Środki bezpieczeństwa finansowego:
– Standardowe
– Uproszczone
– Wzmożone
  • Kiedy nie przeprowadzać transakcji?
  • Dokumentowanie zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego:
– Ocena ryzyka związanego z nawiązaniem stosunków/przeprowadzeniem transakcji z potencjalnym klientem
– Okresowa ocena ryzyka klienta lub inne formy monitoringu
  • Zalecane narzędzia do oceny ryzyka i źródła danych ustalanych i weryfikowanych w ramach środków bezpieczeństwa finansowego
  • Stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego a RODO
  • Czas przechowywania dokumentacji
  • Brak możliwości zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego

Wewnętrzne procedury

  • Elementy procedury i dokumentacji AML
  • Wdrożenie procedury i akceptacja przez kadrę kierowniczą 
  • Zapoznanie pracowników z procedurą i obowiązek szkoleniowy 
  • Ochrona pracowników raportujących do GIIF oraz innych osób realizujących w praktyce AML – obowiązek wprowadzenia procedury anonimowego zgłaszania naruszeń

Raportowanie do GIIF

  • Transakcje nadprogowe
  • Transakcje podejrzane:
– Typowanie
– Środki zaradcze
  • Rozbieżności CRBR

Spotkajmy się osobiście lub w formule on-line. Sprawdź dostępne...

Formy uczestnictwa

Uczestnictwo stacjonarne

Warszawa, 28.05.2025

godz. 10:00-15:00

Siedziba Gekko Taxens / Gekko Taxens Akademia
ul. Złota 3 lok. 21, 00-019 Warszawa,
4 piętro

Lokalizacja

Uczestnictwo on-line

Cała Polska, 28.05.2025

godz. 10:00-15:00

Dostęp do szkolenia przez platformę szkoleniową (wymagana standardowa przeglądarka i łącze o przepustowości 3 Mbps lub wyższej).

Uczestnictwo na zasadach identycznych jak w przypadku szkolenia stacjonarnego: możliwość zadawania pytań na żywo – przez mikrofon lub chat.

Wydrukowane materiały szkoleniowe otrzymasz kurierem przed szkoleniem.

Musisz to wiedzieć, jeśli interesuje Cię…

Stosowanie przepisów AML

Ustawa AML nakłada na instytucje obowiązane szereg obowiązków, w tym wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego. Jednym z nich jest konieczność przeprowadzania cyklicznych szkoleń, o których mowa w art. 52 ustawy. Komunikat nr 92 opublikowany 13 lutego 2025 r. przez organy kontroli (Generalnego Inspektora Informacji Finansowej [GIIF], Urząd Komisji Nadzoru Finansowego [UKNF] oraz Narodowy Bank Polski [NBP]) definiuje dobre praktyki i oczekiwania w tym zakresie.

Choć w ostatnich latach ustawodawca już kilkakrotnie przymierzał się do modyfikacji przepisów dotyczących płatności gotówkowych, większość z projektowanych zmian ostatecznie nie weszła w życie. Oznacza to, że najważniejszą nowelizacją przepisów w tym zakresie, jest zmiana ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (ustawa AML) z 2023 r. Warto przypomnieć najważniejsze obowiązki dla przedsiębiorców, które z niej wynikają.

Przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu (AML) wpływają na obowiązki dealerów zarówno wtedy, gdy posiadają oni status instytucji obowiązanej, jak i wtedy, gdy takiego statusu nie mają. Oczywiście ze znacznie szerszym zakresem czynności muszą liczyć się te firmy, które pełnią rolę instytucji obowiązanej. Całkowite wyeliminowanie płatności gotówkowych jest niemożliwe, ale ich ograniczenie i podjęcie dodatkowych czynności pozwoli dealerowi na uniknięcie statusu instytucji obowiązanej i szeregu uciążliwych, związanych z nim obowiązków.

Każdy dealer, który przyjmuje od klientów płatności gotówkowe o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 tys. euro, jest instytucją obowiązaną, która – zgodnie z przepisami ustawy AML – musi stosować właściwe środki bezpieczeństwa finansowego. O zrealizowaniu przez niego tego obowiązku świadczy przedsięwzięcie określonych działań identyfikacyjnych, weryfikacyjnych, oceniających i monitorujących. Drugim istotnym obowiązkiem dealera – instytucji obowiązanej – jest rozpoznanie ryzyka (i ocena jego poziomu) prania pieniędzy związanego ze stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną. 

Pytanie o to, czy kopiowanie dowodów osobistych klientów przez instytucje obowiązane i przechowywanie ich kopii na potrzeby związane z realizacją obowiązków wynikających z Ustawy AML jest dopuszczalne również w świetle przepisów o ochronie danych osobowych, powraca w debacie publicznej co jakiś czas, a rozstrzygnięcie tej kwestii nastręczało i nadal nastręcza pewnych trudności. Pomocnych wskazówek w tym zakresie – również dla dealerów – dostarcza niedawna decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Przyjmowanie nadprogowych* płatności gotówkowych w branży dealerskiej

W 2025 r. 48 na 100 dealerów przyjmuje od klientów płatności gotówkowe o równowartości co najmniej 10 tys. euro**

Tak, nasza firma umożliwia klientom regulowanie zobowiązań w formie gotówkowej w kwocie przekraczającej równowartość 10 tys. euro

Nie, nasza firma nie umożliwia klientom regulowania zobowiązań w formie gotówkowej w kwocie przekraczającej równowartość 10 tys. euro

* Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy AML instytucją obowiązaną są m.in. przedsiębiorcy w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności za towary w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane

** wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczestników webinaru „Przepisy AML i płatności gotówkowe w 2025 r. Kluczowe informacje”, który odbył się 29.04.2025

Czego potrzebuje Twoja firma?

Firma przyjmuje płatności gotówkowe o równowartości co najmniej 10 tys. euro

Co potrzebne?

Firma nie przyjmuje (lub nie chce przyjmować) płatności gotówkowych o równowartości co najmniej 10 tys. euro

Co potrzebne?

Sprawdź, kto prowadzi szkolenie

Wykładowca

Anna Ziemnicka-Milej

Partner i adwokat w Gekko Taxens. Zajmuje się obsługą sporów sądowych, postępowaniami karnymi skarbowymi oraz sprawami z zakresu prawa własności intelektualnej, w szczególności prawem autorskim. 

Współpracuje z dealerami, świadcząc pomoc prawną m.in. w zakresie RODO, przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML) i zagadnień związanych z ochroną środowiska, w tym w odniesieniu do ustawy o recyklingu pojazdów.

Zgłaszając udział w szkoleniu, możesz uzyskać możliwość skorzystania z bezpłatnej weryfikacji prawidłowości zgłoszenia spółki do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

CRBR

Weryfikacja prawidłowości zgłoszenia do CRBR:

Dopasuj szkolenie do swoich potrzeb i sprawdź...

Dostępne pakiety i formy płatności

EKONOMICZNY

Dla 1 osoby
(odpowiedzialnej za AML)

699 zł

netto + VAT

OPTYMALNY

Do 2 osób (księgowy + członek zarządu odpowiedzialny za AML)

899 zł

netto + VAT

PREMIUM

Do 5 osób
(odpowiedzialnych za AML)

1 299 zł

netto + VAT

* w przypadku uczestnictwa online – materiały w formie elektronicznej, a stacjonarnego – drukowanej

** certyfikat w formie elektronicznej (lub drukowanej – na życzenie Uczestnika). W przypadku nierozwiązania bądź niezaliczenia (co najmniej 50% odpowiedzi) testu sprawdzającego wiedzę, Uczestnik otrzyma certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Masz pytania? Jesteśmy do Twojej dyspozycji

Kontakt