AML 2025. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy w firmie dealerskiej – szkolenie praktyczne
Dlaczego warto zgłosić udział w szkoleniu?
O szkoleniu
Zgłaszając udział w szkoleniu „AML 2025. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy w firmie dealerskiej – szkolenie praktyczne”, uzyskasz:
- 5 godz. praktycznej wiedzy
- Spełnienie ustawowego obowiązku w zakresie udziału w programie szkoleniowym dotyczącym AML
- Możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania dotyczące AML
- Dostęp do nagrania ze szkolenia
- Specjalne warunki na zakup dodatkowych produktów dotyczących AML oferowanych przez Gekko Taxens Akademia
- Imienny certyfikat ukończenia szkolenia - po zaliczonym teście sprawdzającym wiedzę
- Materiały szkoleniowe
- Bezpłatną weryfikację prawidłowości zgłoszenia spółki do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych
Sprawdź, jakie zagadnienia wybraliśmy
Program
Pranie pieniędzy. Zagadnienia wstępne
- Zdefiniowanie zjawiska
- Kto i jak pierze pieniądze?
- Przyczyny prania pieniędzy
- Proces prania pieniędzy
– Maskowanie gotówki
– Wyjaśnienie pochodzenia gotówki
- Proste mechanizmy prania pieniędzy
- Mieszanie „brudnych” pieniędzy z legalnymi
- Skala zjawiska prania pieniędzy
Pranie pieniędzy – normy prawne i definicje
- Instytucja obowiązana
- Beneficjent rzeczywisty (w tym przykłady)
- Osoba zajmująca eksponowane stanowisko polityczne (PEP)
- Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF)
- Klient
- Stosunki gospodarcze
- Transakcja okazjonalna
Instytucja obowiązana – praktyka
- W jakich sytuacjach spółka staje się instytucją obowiązaną?
- Podstawowe obowiązki instytucji obowiązanej
- Jak długo utrzymuje się status instytucji obowiązanej?
- Jak utracić status instytucji obowiązanej i kiedy jest to możliwe?
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
- Dane podlegające ujawnieniu w CRBR
- Zasady prawidłowego określania beneficjenta rzeczywistego
- Termin na dokonanie zgłoszenia
- Kary
- Zgłoszenie do CRBR
- Zmiana danych
- Zasady raportowania rozbieżności
Sankcje i odpowiedzialność
- Kto odpowiada za AML?
- Odpowiedzialność za naruszenie obowiązków AML
- Kontrole
Ocena ryzyka prania pieniędzy i środki bezpieczeństwa finansowego
A. Ogólna ocena ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
- Rodzaje zagrożeń
- Ryzyko początkowe
- Podatność
- Ryzyko końcowe
- Planowane zmiany przepisów w tym zakresie
B. Środki bezpieczeństwa finansowego
- Czym są środki bezpieczeństwa finansowego – zakres środków bezpieczeństwa finansowego, kiedy i jak je stosować?
- Przesłanki stosowania środków bezpieczeństwa finansowego (i kiedy się ich nie stosuje)
- Identyfikacja oraz weryfikacja klienta (osoby działającej w imieniu klienta)
- Identyfikacja i weryfikacja beneficjenta rzeczywistego:
- Status PEP
- Ocena stosunków gospodarczych i ich bieżące monitorowanie
- Środki bezpieczeństwa finansowego:
- Kiedy nie przeprowadzać transakcji?
- Dokumentowanie zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego:
- Zalecane narzędzia do oceny ryzyka i źródła danych ustalanych i weryfikowanych w ramach środków bezpieczeństwa finansowego
- Stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego a RODO
- Czas przechowywania dokumentacji
- Brak możliwości zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego
Wewnętrzne procedury
- Elementy procedury i dokumentacji AML
- Wdrożenie procedury i akceptacja przez kadrę kierowniczą
- Zapoznanie pracowników z procedurą i obowiązek szkoleniowy
- Ochrona pracowników raportujących do GIIF oraz innych osób realizujących w praktyce AML – obowiązek wprowadzenia procedury anonimowego zgłaszania naruszeń
Raportowanie do GIIF
- Transakcje nadprogowe
- Transakcje podejrzane:
- Rozbieżności CRBR
Spotkajmy się osobiście lub w formule on-line. Sprawdź dostępne...
Formy uczestnictwa
Uczestnictwo stacjonarne
Warszawa, 28.05.2025
godz. 10:00-15:00
Siedziba Gekko Taxens / Gekko Taxens Akademia
ul. Złota 3 lok. 21, 00-019 Warszawa,
4 piętro
Uczestnictwo on-line
Cała Polska, 28.05.2025
godz. 10:00-15:00
Dostęp do szkolenia przez platformę szkoleniową (wymagana standardowa przeglądarka i łącze o przepustowości 3 Mbps lub wyższej).
Uczestnictwo na zasadach identycznych jak w przypadku szkolenia stacjonarnego: możliwość zadawania pytań na żywo – przez mikrofon lub chat.
Wydrukowane materiały szkoleniowe otrzymasz kurierem przed szkoleniem.
Musisz to wiedzieć, jeśli interesuje Cię…
Stosowanie przepisów AML
Ustawa AML nakłada na instytucje obowiązane szereg obowiązków, w tym wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego. Jednym z nich jest konieczność przeprowadzania cyklicznych szkoleń, o których mowa w art. 52 ustawy. Komunikat nr 92 opublikowany 13 lutego 2025 r. przez organy kontroli (Generalnego Inspektora Informacji Finansowej [GIIF], Urząd Komisji Nadzoru Finansowego [UKNF] oraz Narodowy Bank Polski [NBP]) definiuje dobre praktyki i oczekiwania w tym zakresie.
Choć w ostatnich latach ustawodawca już kilkakrotnie przymierzał się do modyfikacji przepisów dotyczących płatności gotówkowych, większość z projektowanych zmian ostatecznie nie weszła w życie. Oznacza to, że najważniejszą nowelizacją przepisów w tym zakresie, jest zmiana ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (ustawa AML) z 2023 r. Warto przypomnieć najważniejsze obowiązki dla przedsiębiorców, które z niej wynikają.
Przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu (AML) wpływają na obowiązki dealerów zarówno wtedy, gdy posiadają oni status instytucji obowiązanej, jak i wtedy, gdy takiego statusu nie mają. Oczywiście ze znacznie szerszym zakresem czynności muszą liczyć się te firmy, które pełnią rolę instytucji obowiązanej. Całkowite wyeliminowanie płatności gotówkowych jest niemożliwe, ale ich ograniczenie i podjęcie dodatkowych czynności pozwoli dealerowi na uniknięcie statusu instytucji obowiązanej i szeregu uciążliwych, związanych z nim obowiązków.
Każdy dealer, który przyjmuje od klientów płatności gotówkowe o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 tys. euro, jest instytucją obowiązaną, która – zgodnie z przepisami ustawy AML – musi stosować właściwe środki bezpieczeństwa finansowego. O zrealizowaniu przez niego tego obowiązku świadczy przedsięwzięcie określonych działań identyfikacyjnych, weryfikacyjnych, oceniających i monitorujących. Drugim istotnym obowiązkiem dealera – instytucji obowiązanej – jest rozpoznanie ryzyka (i ocena jego poziomu) prania pieniędzy związanego ze stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną.
Pytanie o to, czy kopiowanie dowodów osobistych klientów przez instytucje obowiązane i przechowywanie ich kopii na potrzeby związane z realizacją obowiązków wynikających z Ustawy AML jest dopuszczalne również w świetle przepisów o ochronie danych osobowych, powraca w debacie publicznej co jakiś czas, a rozstrzygnięcie tej kwestii nastręczało i nadal nastręcza pewnych trudności. Pomocnych wskazówek w tym zakresie – również dla dealerów – dostarcza niedawna decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Przyjmowanie nadprogowych* płatności gotówkowych w branży dealerskiej
W 2025 r. 48 na 100 dealerów przyjmuje od klientów płatności gotówkowe o równowartości co najmniej 10 tys. euro**
Tak, nasza firma umożliwia klientom regulowanie zobowiązań w formie gotówkowej w kwocie przekraczającej równowartość 10 tys. euro

Nie, nasza firma nie umożliwia klientom regulowania zobowiązań w formie gotówkowej w kwocie przekraczającej równowartość 10 tys. euro
* Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy AML instytucją obowiązaną są m.in. przedsiębiorcy w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności za towary w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane
** wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczestników webinaru „Przepisy AML i płatności gotówkowe w 2025 r. Kluczowe informacje”, który odbył się 29.04.2025
Czego potrzebuje Twoja firma?
Firma przyjmuje płatności gotówkowe o równowartości co najmniej 10 tys. euro
Co potrzebne?
- Procedura przyjmowania płatności gotówkowych
- Zasady identyfikacji klienta i beneficjenta rzeczywistego (oraz weryfikacji otrzymanych danych)
- Karta oceny ryzyka klienta i transakcji
- Dokumentacja dotycząca weryfikacji
- Ocena ryzyka (nie rzadziej niż co 2 lata)
- Cykliczne szkolenia pracowników
Firma nie przyjmuje (lub nie chce przyjmować) płatności gotówkowych o równowartości co najmniej 10 tys. euro
Co potrzebne?
- Uchwała zarządu dotycząca płatności gotówkowych
- Instrukcja dotycząca przyjmowania płatności gotówkowych
- Ocena ryzyka po 2 latach od przyjęcia ostatniej płatności nadprogowej
Sprawdź, kto prowadzi szkolenie
Wykładowca

Anna Ziemnicka-Milej
Partner i adwokat w Gekko Taxens. Zajmuje się obsługą sporów sądowych, postępowaniami karnymi skarbowymi oraz sprawami z zakresu prawa własności intelektualnej, w szczególności prawem autorskim.
Współpracuje z dealerami, świadcząc pomoc prawną m.in. w zakresie RODO, przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML) i zagadnień związanych z ochroną środowiska, w tym w odniesieniu do ustawy o recyklingu pojazdów.
Zgłaszając udział w szkoleniu, możesz uzyskać możliwość skorzystania z bezpłatnej weryfikacji prawidłowości zgłoszenia spółki do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Weryfikacja prawidłowości zgłoszenia do CRBR:
- Możliwość zlecenia bezpłatnej weryfikacji 1 (dowolnej) spółki w ciągu 7 dni roboczych od szkolenia
- Weryfikacji dokonają eksperci Gekko Taxens Kancelaria Prawna na podstawie przedstawionych danych lub przesłanych dokumentów
Dopasuj szkolenie do swoich potrzeb i sprawdź...
Dostępne pakiety i formy płatności
EKONOMICZNY
Dla 1 osoby
(odpowiedzialnej za AML)
- Udział w trwającym 5 godz. szkoleniu
- Możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia (uczestnicząc online: przez chat lub mikrofon)
- Możliwość zadania pytań po szkoleniu (przez e-mail)
- Dostęp do nagrania ze szkolenia (7 dni)
- Materiały szkoleniowe w formie elektronicznej lub drukowanej*
- Certyfikat ukończenia szkolenia (po rozwiązaniu testu sprawdzającego wiedzę)**
- Zniżka na dodatkowe produkty dotyczące AML oferowane przez Gekko Taxens Akademia (5%)
- Bezpłatna weryfikacja prawidłowości zgłoszenia spółki do CRBR
699 zł
OPTYMALNY
Do 2 osób (księgowy + członek zarządu odpowiedzialny za AML)
- Udział w trwającym 5 godz. szkoleniu
- Możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia (uczestnicząc online: przez chat lub mikrofon)
- Możliwość zadania pytań po szkoleniu (przez e-mail) - limit 2 pytań
- Dostęp do nagrania ze szkolenia (90 dni)
- Materiały szkoleniowe w formie elektronicznej lub drukowanej*
- Certyfikat ukończenia szkolenia (po rozwiązaniu testu sprawdzającego wiedzę)**
- Zniżka na dodatkowe produkty dotyczące AML oferowane przez Gekko Taxens Akademia (10%)
- Bezpłatna weryfikacja prawidłowości zgłoszenia spółki do CRBR
899 zł
netto + VAT
PREMIUM
Do 5 osób
(odpowiedzialnych za AML)
- Udział w trwającym 5 godz. szkoleniu
- Możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia (uczestnicząc online: przez chat lub mikrofon)
- Możliwość zadania pytań po szkoleniu (przez e-mail) - limit 3 pytań
- Dostęp do nagrania ze szkolenia (nielimitowany)
- Materiały szkoleniowe w formie elektronicznej lub drukowanej*
- Certyfikat ukończenia szkolenia (po rozwiązaniu testu sprawdzającego wiedzę)**
- Zniżka na dodatkowe produkty dotyczące AML oferowane przez Gekko Taxens Akademia (10%)
- Bezpłatna weryfikacja prawidłowości zgłoszenia spółki do CRBR
1 299 zł
* w przypadku uczestnictwa online – materiały w formie elektronicznej, a stacjonarnego – drukowanej
** certyfikat w formie elektronicznej (lub drukowanej – na życzenie Uczestnika). W przypadku nierozwiązania bądź niezaliczenia (co najmniej 50% odpowiedzi) testu sprawdzającego wiedzę, Uczestnik otrzyma certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Masz pytania? Jesteśmy do Twojej dyspozycji
Kontakt

