Bezpłatny webinar
Przepisy AML i płatności gotówkowe w 2025 r.
Kluczowe informacje
Aby uczestniczyć w webinarze...
Zapisz się teraz
Po zarejestrowaniu otrzymają Państwo wiadomość z linkiem do materiałów.
Administratorem danych osobowych jest Gekko Taxens Akademia sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Złota 3/21. Informacje na temat ochrony i przetwarzania danych osobowych zawarte są w Informacji o ochronie danych osobowych. Przysługuje Pani/Panu prawo wglądu w swoje dane oraz ich poprawiania, a także cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie. W tym celu prosimy o kontakt pod adresem: daneosobowe@gtakademia.pl
Musisz to wiedzieć, jeśli interesuje Cię…
Stosowanie przepisów AML
Ustawa AML nakłada na instytucje obowiązane szereg obowiązków, w tym wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego. Jednym z nich jest konieczność przeprowadzania cyklicznych szkoleń, o których mowa w art. 52 ustawy. Komunikat nr 92 opublikowany 13 lutego 2025 r. przez organy kontroli (Generalnego Inspektora Informacji Finansowej [GIIF], Urząd Komisji Nadzoru Finansowego [UKNF] oraz Narodowy Bank Polski [NBP]) definiuje dobre praktyki i oczekiwania w tym zakresie.
Choć w ostatnich latach ustawodawca już kilkakrotnie przymierzał się do modyfikacji przepisów dotyczących płatności gotówkowych, większość z projektowanych zmian ostatecznie nie weszła w życie. Oznacza to, że najważniejszą nowelizacją przepisów w tym zakresie, jest zmiana ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (ustawa AML) z 2023 r. Warto przypomnieć najważniejsze obowiązki dla przedsiębiorców, które z niej wynikają.
Przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu (AML) wpływają na obowiązki dealerów zarówno wtedy, gdy posiadają oni status instytucji obowiązanej, jak i wtedy, gdy takiego statusu nie mają. Oczywiście ze znacznie szerszym zakresem czynności muszą liczyć się te firmy, które pełnią rolę instytucji obowiązanej. Całkowite wyeliminowanie płatności gotówkowych jest niemożliwe, ale ich ograniczenie i podjęcie dodatkowych czynności pozwoli dealerowi na uniknięcie statusu instytucji obowiązanej i szeregu uciążliwych, związanych z nim obowiązków.
Każdy dealer, który przyjmuje od klientów płatności gotówkowe o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 tys. euro, jest instytucją obowiązaną, która – zgodnie z przepisami ustawy AML – musi stosować właściwe środki bezpieczeństwa finansowego. O zrealizowaniu przez niego tego obowiązku świadczy przedsięwzięcie określonych działań identyfikacyjnych, weryfikacyjnych, oceniających i monitorujących. Drugim istotnym obowiązkiem dealera – instytucji obowiązanej – jest rozpoznanie ryzyka (i ocena jego poziomu) prania pieniędzy związanego ze stosunkami gospodarczymi lub transakcją okazjonalną.
Pytanie o to, czy kopiowanie dowodów osobistych klientów przez instytucje obowiązane i przechowywanie ich kopii na potrzeby związane z realizacją obowiązków wynikających z Ustawy AML jest dopuszczalne również w świetle przepisów o ochronie danych osobowych, powraca w debacie publicznej co jakiś czas, a rozstrzygnięcie tej kwestii nastręczało i nadal nastręcza pewnych trudności. Pomocnych wskazówek w tym zakresie – również dla dealerów – dostarcza niedawna decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Przyjmowanie nadprogowych* płatności gotówkowych w branży dealerskiej
W 2025 r. 48 na 100 dealerów przyjmuje od klientów płatności gotówkowe o równowartości co najmniej 10 tys. euro**
Tak, nasza firma umożliwia klientom regulowanie zobowiązań w formie gotówkowej w kwocie przekraczającej równowartość 10 tys. euro

Nie, nasza firma nie umożliwia klientom regulowania zobowiązań w formie gotówkowej w kwocie przekraczającej równowartość 10 tys. euro
* Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy AML instytucją obowiązaną są m.in. przedsiębiorcy w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności za towary w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane
** wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczestników webinaru „Przepisy AML i płatności gotówkowe w 2025 r. Kluczowe informacje”, który odbył się 29.04.2025
Czego potrzebuje Twoja firma?
Firma przyjmuje płatności gotówkowe o równowartości co najmniej 10 tys. euro
Co potrzebne?
- Procedura przyjmowania płatności gotówkowych
- Zasady identyfikacji klienta i beneficjenta rzeczywistego (oraz weryfikacji otrzymanych danych)
- Karta oceny ryzyka klienta i transakcji
- Dokumentacja dotycząca weryfikacji
- Ocena ryzyka (nie rzadziej niż co 2 lata)
- Cykliczne szkolenia pracowników
Firma nie przyjmuje (lub nie chce przyjmować) płatności gotówkowych o równowartości co najmniej 10 tys. euro
Co potrzebne?
- Uchwała zarządu dotycząca płatności gotówkowych
- Instrukcja dotycząca przyjmowania płatności gotówkowych
- Ocena ryzyka po 2 latach od przyjęcia ostatniej płatności nadprogowej
Sprawdź, jakie zagadnienia wybraliśmy
Program
- Kontrola w zakresie wypełniania obowiązków wynikających z ustawy AML u dealera –wnioski i spostrzeżenia
- Regulacje dotyczące płatności gotówkowych obowiązujące w 2025 r. – krótkie przypomnienie
- W jakich sytuacjach dealer staje się instytucją obowiązaną?
- Jakie są podstawowe obowiązki takiej instytucji?
- Czy możliwe jest całkowite wyeliminowanie płatności gotówkowych?
- Czy możliwe jest wyzbycie się statusu instytucji obowiązanej?
- Co wynika z Komunikatu nr 92 opublikowanego 13 lutego 2025 r. przez organy kontroli?

Anna Ziemnicka-Milej
Partner i adwokat w Gekko Taxens. Zajmuje się obsługą sporów sądowych, postępowaniami karnymi skarbowymi oraz sprawami z zakresu prawa własności intelektualnej, w szczególności prawem autorskim.
Współpracuje z dealerami, świadcząc pomoc prawną m.in. w zakresie RODO, przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML) i zagadnień związanych z ochroną środowiska, w tym w odniesieniu do ustawy o recyklingu pojazdów.
Masz pytania? Jesteśmy do Twojej dyspozycji
Kontakt

